Bergvliegen bij ProAir Paragliding

Voor veel mensen vindt de eerste kennismaking met het schermvliegen plaats tijdens de vakantie. De gekleurde schermen die urenlang boven de bergtoppen hangen zijn goede reclame voor deze fantastische sport. Maar je aanmelden bij zo'n buitenlandse school en les krijgen in een vreemde taal is vaak wel een barrière.

Bij ProAir Paragliding verzorgen we opleidingen in het buitenland in je eigen taal met Nederlandse instructeurs. Wel werken we altijd samen met de locale vliegscholen, zodat we nooit scheve gezichten krijgen. We zijn altijd welkome gasten en krijgen alle medewerking. Bovendien profiteren we van de kennis van de lokale vliegers.

We leiden op van beginners niveau, brevet 1 tot en met het ver-gevorderde niveau van brevet 3. Maar ook een opleiding Instructeur Bergvliegen behoort tot de mogelijkheden.

Opleiding voor brevet

een

Voor brevet 1 staan alle basis vaardigheden op het programma: kennis van materialen, weer, regels, vliegtechniek en aerodynamica op beginnersniveau. En natuurlijk het beheersen van het starten, landen en vooral vliegen! Bij ProAir Paragliding zien we de lierstart als een nuttige oefening om later een perfecte bergstart aan te kunnen leren. Vandaar dat we mensen die in de bergen willen leren vliegen aanraden om eerst aan de lier te komen. De eerste dagen van de basis opleiding besteden we aan startoefeningen op een flauwe helling. Zodra je kunt starten en sturen maak je hoogtevluchten, dat wil zeggen dat je startplek meer dan 300 meter boven de landingsplek ligt.

Tandem vliegen in de bergen?

tandemvliegen ook in de bergen

Ja natuurlijk! Dus als een van je familieleden het ook eens wil uitproberen, dan kan dat. Vraag gewoon wat de mogelijkheden zijn. Zijn we met het vliegtuig aangekomen op een bestemming dan besteden we de vlucht meestal uit aan een lokale piloot of we huren zijn uitrusting.

Respect voor de natuur

onverantwoord of top omstandigheden?

In de bergen leer je al heel gauw dat de natuurkrachten soms verraderlijk sterk kunnen zijn. We leren je te letten op tekenen van mogelijk onheil. We leren je in te schatten of een vlucht leuk gaat worden. Want we hanteren de stelregel dat we alleen vliegen als het een leuke vlucht kan worden!

Zo dreigend als de lucht was op de foto hierboven... gewoon eng! Maar de vlucht was erg rustig en het was moeilijk om thermiek te vinden. De piloot maakte een overland van 20 kilometer en deed er 90 minuten over. Eindeloos "krabben en schrapen", dat wil zeggen dat je dicht langs een helling heen en weer vliegt om het beetje thermiek dat er is optimaal te benutten. Van de twintig piloten waren er maar vier die dat spel beheersten.